بهترین بازی های ارز دیجیتال | چطور با بازی کردن درآمد دلاری کسب کنیم؟
بلاکچین میتواند به تغییر ساختار اقتصاد در بازیها کمک کند. با استفاده از بلاکچین میتوان به کاربران این اجازه را داد که برای آینده اکوسیستم بازی تصمیم بگیرند. در دهه گذشته بیشترین مدل کسب درآمد در صنعت بازیها مبتنی بر Play2Free بوده است.
در این مدل بااینکه بازیکنان میتوانند به رایگان بازی کنند اما معمولاً برای خریدهای درون برنامهای باید هزینه پرداخت میکردند. همینطور درآمدهای ناشی از تبلیغات فقط به توسعهدهندگان و صاحبان این مدل کسبوکار تعلق میگرفت.
در این مطلب میخواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم که بازی برای کسب درآمد و بلاکچین چه آوردهای برای بازیکنان دارند و بلاکچین چه کمکی به دنیای بازی و بهخصوص بازیکنان کرده است. اگر شما هم علاقهمند به کسب درآمد از بازیهای بلاکچینی هستید و دوست دارید از سازوکار آن مطلع شوید، پیشنهاد میکنم تا انتهای این مطلب با ایران بروکر همراه باشید.
برای آموزش بیشتر و کسب اطلاعات دقیق در مورد ارزهای دیجیتال آموزش رایگان ارز دیجیتال ایران بروکر را مشاهده کنید.
دلیل نیاز به تغییر از مدل Play2Free به بازی برای کسب درآمد یا Play2Earn
همانطور که در ابتدای این مطلب اشاره شد بیشتر بازیهایی که در دهههای گذشته به بازار ارائه میشد از مدل Play2Free استفاده میکرد. سازوکار این مدل از کسبوکار در بازیها به این شکل بود که کاربران میتوانستند بهصورت رایگان بازی کنند. پسازاینکه تعداد بازیکنان یک پلتفرم بهاندازه کافی رشد میکرد، شروع به انجام تبلیغات میکرد و درواقع مدل درآمدی این بازیها بیشتر از طریق انجام تبلیغات بود. شما بهعنوان بازیکن تنها سودی که از بازی کسب میکردید بازی رایگان بود.
همچنین در ادامه میشد مشاهده کرد که برای ارتقا به سطحهای بالاتر یا برای داشتن ابزارهای کاربردی در بازی، باید خریدهای درون برنامهای انجام میدادید. مدل درآمدی در این نوع بازیها بااینکه ناعادلانه بود اما درآمدهای زیادی را برای صاحبان خود به ارمغان آورد. این صنعت با درآمد 159 میلیارد دلاری در حال حاضر از دو برابر صنعت جهانی فیلم و موسیقی پیشی گرفته است.
این صنعت درواقع از سال 2007 و با شروع عرضه گوشیهای هوشمند مانند آیفون شروع به رشد کرد. بازیهای موبایلی در حال حاضر 48 درصد از کل بازار بازی را از آن خود کردهاند و یک صنعت 77 میلیارد دلاری را تشکیل دادهاند.
بزرگترین مشکل این نوع از بازیها در این بود که افرادی که میتوانستند پول بیشتری صرف خریدهای درون برنامهای کنند، ابزارهایی در اختیارشان قرار میگرفت. با استفاده از این ابزارها میتوانستند به مرحلهای دست پیدا کنند که کاربران عادی باید چند ماه بازی میکردند تا به آن مرحله دست پیدا کنند و این موضوع باعث ایجاد بیعدالتی در بازی میشد. یعنی به زبان ساده هرکسی که پول بیشتری در بازی هزینه میکرد، برنده نهایی بازی میشد.
در مدلهای جدید بازی هدف این است که بازیکنان به بازیها تسلط داشته باشند، آن را مدیریت کنند و برای آینده آن تصمیمگیری کنند. علاوهبر این هدف این است که بازیکنان بتوانند از انجام بازی کسب درآمد کنند.
تکنولوژی بلاکچین به دلیل اینکه امکان ایجاد امنیت، ثبت اطلاعات و تغییرناپذیری آنها و همچنین امکان ایجاد تراکنشهای مبتنی بر ارز دیجیتال در درون بازی را فراهم میکند، میتواند به رسیدن به اهداف گفتهشده کمک کند.
هدف از ایجاد بازی Play2Earn یا بازی برای کسب درآمد
طبق یک گزارش که توسط شرکت فیس بوک منتشرشده، حدود 61 درصد از بازیکنان در بازیها اعلام کردهاند که پس از خرید، از خریدشان پشیمان شدهاند. بااینکه مدل کسبوکار Play2Free این صنعت را تا حد خوبی پیش برده است اما میتوان گفت بازیکنان دیگر از این بازیها استقبال چندانی نمیکنند. درواقع بازیکنان به دنبال بازیهایی هستند که سازندگان آن حاضر باشند بخشی از درآمدهای خود را با بازیکنان تقسیم کنند.
دقیقا در چنین شرایطی شاهد ظهور مدلهای کسبوکار بازیهای بازی برای کسب درآمد یا Play2Earn هستیم. هدف از ایجاد این بازیها این است که به اختلافهای موجود بین بازیکنان و توسعهدهندگان بازی رسیدگی کند.
در این مدل از بازی بازار داراییها با پویایی همراه است و به بازیکنان کمک میکند تا انگیزه بیشتری برای ادامه دادن داشته باشند. توسعهدهندگانی که به دنبال کسب سود بیشتر هستند نیز اگر کمی دقت کنند احتمالاً این مدل را به مدل Play2Free ترجیح خواهند داد. بهاینترتیب صاحبان پلتفرمهای بازی میتوانند به بازیکنان حس مالکیت و برتری بدهند.
آیا مدل Play2Earn به درآمد توسعهدهندگان آسیب میزند؟
میدانیم که در میان بسیاری از سازندگان بازی تنها بخشی از آنها به موفقیتهای قابلتوجه دست پیدا میکنند. بنابراین مدل درآمدی Play2Earn لزوماً برای همه کسبوکارها خوب نخواهد بود. حتی پیشنهاد نمیشود که همه کسانی که میخواهند یک پلتفرم بازی بسازند، از ابتدا با این مدل شروع به کار کنند.
بازیهایی مانند Call of Duty، Clash Royale و PUBG MOBILE هر سه ماه دهها میلیون دلار درآمد کسب میکنند. بیشتر کسبوکارهای بازی معمولاً نمیتوانند حتی به درصدی از این درآمد برسند. برای پاسخ به سؤال که آیا مدل بازی برای کسب درآمد به درآمد نهایی کسبوکارهای بازی آسیب میزند یا باعث رشد آنها میشود به این موضوع توجه کنید: فرض کنید بازیهایی مانند کال آف دیوتی درصدی از درآمد خود را به بازیکنانی که بیشترین ارزش را در پلتفرم ایجاد کردهاند بپردازند.
این کار علاوه بر اینکه باعث افزایش ایجاد تعامل بازیکنان با پلتفرم میشود، باعث میشود که آنها هر روز حساب کاربری خود را بررسی کنند. همچنین باعث میشود یک حساب کاربری بلندمدت بسازند. پاداش دادن به کاربرانی که باعث ایجاد ارزش زیادی در بازی شدهاند علاوه بر اینکه باعث کاهش سود نهایی نمیشود، بلکه در بلندمدت باعث ماندگاری و رونق بازی خواهد شد.
همانطور که مشاهده کردید ایده بازی برای کسب درآمد در تضاد کامل با مدلهایی است که در تلاش هستند که بازیکنان را مجبور به خرید کنند.
طرز کار مدل بازی برای کسب درآمد یا Play2Earn
مدل بازی برای کسب درآمد در تلاش برای افزایش تعامل بازیکنان در پلتفرم است. اگر بخواهیم به نکات کلیدی مدل بازی برای کسب درآمد اشاره کنیم باید به سه اصل زیر دقت کنیم:
- ارائه راههایی برای کسب درآمد به بازیکنان ماهر جهت تعامل بیشتر با بازی. این راههای درآمدی معمولاً به شکل ارز دیجیتال ارائه میشود.
- امکان افزایش مالکیت داراییهای دیجیتال برای بازیکنانی که مالکیت دارند. بهاینترتیب بازیکنان میتوانند صاحب انواع داراییهای دیجیتال درون بازی شوند و با مبادله آنها کسب درآمد کنند.
- ایجاد یک اقتصاد شفاف و مشارکتی در درون بازی. در این مرحله توسعهدهندگان تلاش میکنند کاربران را تشویق کنند تا در کنار تجربه اصلی بازی، تجربههای بیشتری کسب کنند و در مدیریت بازی نقش داشته باشند.
صنعت بازی تا پیشازاین معمولاً به شکلی ساختهشده بود که بازیکنان نمیتوانستند درآمدهایی که درون بازی کسب میکنند را در خارج از برنامه خرج کنند. همچنین مالکیت رسمی نسبت به مواردی که در درون بازی خریداری میکردند، نداشتند.
برای همین بازیکنان برای چند ماه از یک بازی لذت میبرند، اما درنهایت آن را ترک میکردند. این موضوع علاوهبر اینکه برای توسعهدهندگان بازی خوشایند نیست برای بازیکنان هم عواقب خوبی ندارد. چرا که نمیتوانند داراییها و امتیازهایی که مدت زمان زیادی را برای آن صرف کردهاند نقد کنند یا به بازی جدید منتقل کنند.
یکی از دلایلی که کاربران برای اقلام درون بازی پولی پرداخت نمیکنند هم احتمالاً همین است. بنابراین یکی دیگر از ضعفهایی که مدل درآمد در بازیهای Play2Free دارد این موضوع است که باعث میشود کاربران میلی به خرید نداشته باشند. چون اقلام بازی قابلیت نقد شدن یا فروش به دیگران را ندارند.
یک موضوع دیگر که باعث دلسردی بازیکنان میشود و باعث شده در بازیها هزینهای پرداخت نکنند این موضوع است که درباره اینکه در پس زمینه اقتصاد بازی چه اتفاقی میافتد بیاطلاع هستند. سازوکار اقتصادی این نوع بازیها مانند بانکهای مرکزی است. قیمت یک کالا را بدون شفاف کردن میزان عرضه و تقاضا، تعیین میکنند. یکی دیگر از دلایلی که کاربران در مقابل هزینه کردن در این بازیها مقاومت میکنند، همین موضوع نبودن شفافیت است.
مزیت درآمدی برای تغییر مدل درآمدی از Play2Free به Play2Earn
طبق یک تحقیق بازیهای موبایلی 43 درصد از درآمد خود را از راه خریدهای درون برنامهای کسب میکنند. نکته جالبتر این است که فقط 5 درصد از بازیکنان این درآمد را برای توسعهدهندگان بازی ایجاد میکنند.
بنابراین بهطور تقریبی 33.2 میلیارد دلار درآمد فقط از 5 درصد از بازیکنان به دست میآید. بنابراین اگر فقط بتوانیم یک درصد از تعداد بازیکنانی که پول خرج میکنند را افزایش دهیم، تقریبا 6.5 میلیارد دلار به این درآمد اضافه خواهد شد.
حال فرض کنید بتوانیم 2 درصد از بازیکنان را تشویق کنیم که خریدهای درون برنامهای انجام دهند. در این حالت بهطور متوسط 2درصد جدید از بازیکنان میتوانند درآمدی بیش از متوسط درآمد صنعت موسیقی برای صاحبان کسبوکارهای مبتنی بر بازی ایجاد کنند.
بنابراین میتوان بهوضوح دید که توسعهدهندگان بازیهای موبایلی تا چه حد نیاز دارند که برای 95 درصد از بازیکنان خود یک ارزش جدید ایجاد کنند.
شما در دنیای واقعی میتوانید خانهای که زمان صرف کردهاید و ساختهاید، یا خودرویی که برای آن سرمایهگذاری کردهاید، درزمانی که لازم ندارید، بفروشد و درآمد آن را درجایی دیگر صرف کنید. اما در مدلهای درآمدی Play2Free این امکان برای کاربران وجود ندارد. یعنی با مشکل مالکیت روبهرو هستند.
بازیها باید به فکر راهکاری برای حل این مشکل باشند تا کاربران بتوانند مالک داراییهای خود باشند و زمانی که به آن نیاز ندارند امکان نقد کردن و تبدیل آن به پول فیات را داشته باشند.
برای پاسخ به این مشکل که در نسلهای قبلی بازیها وجود داشت، مدل جدیدی از بازیها وجود دارد که با استفاده از اقتصادهای باز برای داراییهای خود ارزش ایجاد میکنند. آنها از روشهایی استفاده میکنند که کاربران بتوانند ارزهای درون بازی را بهعنوان پاداش دریافت کنند. علاوه بر این تفاوت این دستاوردهای درون بازی این است که میتوان آنها را به داراییهای قابلاستفاده در دنیای واقعی تبدیل کرد.
نمونههایی از بازی برای کسب درآمد مبتنی بر بلاک چین
1- بازی اسکای ویور (SkyWeaver)
در سادهترین شکل از بازیهای بازی برای کسب درآمد و بلاک چینی میتوانیم به بازیکنان ماهری که در مسابقههای چندنفره شرکت میکنند پاداش بدهیم. مثالی برای این نمونه بازی کارتی SkyWeaver است که توسعهدهنده آن Horizon، یکی از زیرمجموعههای شرکت فیسبوک (متا کنونی) است.
توسعهدهندگان این بازی تصمیم گرفتهاند بهجای ارائه تصادفی کارتهای بازی، به بهترین برندگان هر هفته امتیازات و کارتهای بازی را پاداش بدهند. بنابراین کاربران فقط در صورتی میتوانند صاحب کارتهای بازی شوند که یا آن را از سایر بازیکنان خریداری کرده باشند، یا خودشان آن را در مسابقهها به دست آورده باشند.
همچنین در اسکای ویور این امکان وجود دارد که بازیکنان در رقابتهای چند نفره شرکت کنند. در این حالت سیستم بازی بهطور خودکار آنها را وارد جدول رتبهبندی میکند و طبق امتیازهایی که دریافت کردهاند، 1000 بازیکن برتر هفته کارتهای پاداش بازی را دریافت میکنند. این کارتها را میتوانند به بازیکنان دیگر بفروشند یا تبدیل به استیبل کوین DAI کنند که قابل تبدیل به پول فیات است.
برای ثبت مالکیت این کارتهای امتیاز که به شکل توکن های NFT (توکن های غیر مثلی) هستند، به فناوری بلاک چین نیاز خواهیم داشت. بهاینترتیب بازیکنان میتوانند ارزهای دیجیتال یا NFT های دریافتی در بازی را با کاربران دیگر معامله کنند. همچنین امکان جستجوی هر کارت و سابقه مالکیت آن در بازی اسکای ویور وجود دارد.
پیتر کیلتیکا، مدیرعامل شرکت هوریزان میگوید:
«اقتصادهای باز انگیزههای بازیکنان را برای خرید یا رقابت برای آیتمهای باارزش درون بازی تغییر میدهند. با ظهور بلاک چین، اکنون میتوانیم به بازیکنان خود اجازه دهیم تا مالکیت داراییهای دنیای مجازی را داشته باشند و آنها را مبادله کنند.»
تفاوت بازیهای کارتی دیجیتال مشابه با هوریزان در این است که در آنها امکان دریافت چنین پاداشی به شکل مستقیم وجود نداشت. همچنین کارتهای درون بازی را نمیشد از بازی خارج کرد یا معامله کرد.
2- اکسی اینفینیتی
بازی اکسی اینفینیتی که از پوکمون گو الهام گرفته، یک بازی جذاب برای کاربران است. در این بازی بازیکنان میتوانند موجودات فانتزی به نام اکسی را جمعآوری کنند، پرورش دهند یا با آنها به مبارزه بپردازند. این بازی هم با استفاده از بلاک چین موفق شده یک گیم پلی و اقتصاد مبتنی بر ارز دیجیتال را برای بازیکنان فراهم کند.
بازیکنان میتوانند به شکل PvE (یعنی بازی با حریف دیجیتال) به کسب ارز دیجیتالی به نام Love Potions دست پیدا کنند که بهراحتی با ارز دیجیتالی مانند اتر که نقد شوندگی خوبی دارد، قابلمعاوضه خواهد بود.
با درآمدی که بازیکنان در بازی اکسی اینفینیتی کسب میکنند میتوانند به خرید آیتمهای دیجیتال درون بازی بپردازند. همچنین میتوانند ارزش داراییهای خود را به بازیهای دیگر مبتنی بر بلاک چین منتقل کنند یا با دلار امریکا معاوضه کنند.
کاربران پلتفرم اکسی اینفینیتی تخمین زدهاند که هر بازیکن میتواند بهطور متوسط 1.5 تا 2.5 دلار در هر ساعت برای نبرد در این بازی کسب کند. شاید این عدد برای بسیاری از کاربران عدد قابلتوجهی نباشد، اما اگر با مدل بازیهای Play2Free مقایسه کنیم، اینجا شما در ازای بازی درآمدی کسب میکنید.
اگر این میزان برای بسیاری از افراد عدد خندهداری باشد، حداقل میتوانند با آن به توسعه در بازی بپردازند. اما در کشورهایی مانند ایران که در زمان نگارش این مقاله هر USDT به مبلغ 37 هزارتومان معامله میشود، این مبلغ عدد کمی نخواهد بود.
همچنین این بازی به دنبال این است که شرایطی فراهم کند که بازیکنان بتوانند بر آینده اکوسیستم حکومت کنند. بازیکنان باید به دنبال کسب جایزههایی باشند که درنهایت آنها را به رمزی میرساند که میتوانند در تصمیمگیریهای بازی شرکت کنند.
اقتصاد مشارکتی در بازیهای بازی برای کسب درآمد
توسعهدهندگان بازی بر این باورند که این مدل از بازی امکان توسعه و رشد خوبی را در آینده دارد. به همین دلیل توسعهدهندگان را تشویق میکنند تا ابزارها و تجربههای جدیدی برای افزایش کاربرد بازی ایجاد کنند.
همچنین آنها از کاربران خود میخواهند که در نحوه توسعه بازی مشارکت کنند. این مشارکت میتواند به شکل رأی دادن، طراحی مجموعه جدیدی از داراییهای دیجیتال، یک سطح جدید یا حتی بازیهای منحصربهفرد باشد.
حتی هنرمندان میتوانند موجودیتهای داخل بازی را طراحی کنند و به شکل NFT در بازی قرار دهند و سهمی از درآمد فروش را در یک دوره زمانی مشخص یا برای همیشه دریافت کنند. تکنولوژی بلاکچین امکان ثبت هنر دیجیتال را به هنرمندان میدهد و آنها میتوانند مالکیت هنر خود را ثبت کنند. بهاینترتیب میتوانند در ازای ایجاد اقتصاد خلاق در بازی، به کسب درآمد بپردازند.
اقتصاد در بازیهای بازی برای کسب درآمد را میتوان در بازی متاورسی سندباکس نیز مشاهده کرد. این بازی با ارائه یک اقتصاد غیرمتمرکز با استفاده از بازیها و محتوای ساختهشده توسط بازیکنان و قابلکنترل توسط جامعهای از کاربران، یک بازی موفق در این فضا محسوب میشود. بنیانگذار این بازی در رابطه با بازیهای بازی برای کسب درآمد و بلاکچین میگوید:
«چه بازیکن باشید یا یک هنرمند یا سرمایهگذار یا مالک یکی از زمینهای دیجیتال در دیسنترالند باید پاداش دریافت کنید. »
همچنین این شخص اعتقاد دارد که بلاکچین منافع مشترکی را برای بازیکنان و توسعهدهندگان ایجاد میکند. این موضوع باعث میشود فرصتهایی همزمان برای توسعهدهندگان و بازیکنان ایجاد شود. همچنین او میگوید در سالهای آینده احتمالاً اقتصاد بازی کاملاً به عهده بازیکنان باشد و توسعهدهندگان صرفاً به توسعه خدمات بیشتر برای کاربران بپردازند.
بازیهایی مانند روبلاکس (Roblox) هم توانستهاند اقتصادهای مشارکتی بین بازیکنان و توسعهدهندگان ایجاد کنند. انجمن این بازی بیش از 2 میلیون توسعهدهنده فعال دارد که ابزارها و پشتیبانیهای لازم را برای پلتفرم بازی انجام میدهند. این بازی در سال 2019 توانست درآمدی بالغ بر 110 میلیون دلار را به خاطر همین اقتصاد مشارکتی و مدل کسبوکار بازی برای کسب درآمد به دست آورد.
آینده درآمدی در بازی برای کسب درآمد
افرادی که برای توسعه بازیهای مبتنی بر اقتصاد باز فکر میکنند، این سؤال را دارند که این مدل چگونه بر درآمد آنها تأثیر خواهد داشت. آیا در بلندمدت این مدل درآمدی به سود آنها خواهد بود یا به ضررشان؟
توسعهدهندگان باید بدانند که این یک فرصت مناسب برای آنهاست تا به ساخت و نظارت بر بازارهای خود بپردازند. بازارهایی که توسعهدهندگان در آنها به یک شخص ثالث اعتماد میکنند معمولاً امکان تقلب و دریافت هزینههای زیاد را دارد.
بهطورکلی اقتصاد باز علاوه بر ایجاد شفافیت میتواند در بلندمدت باعث کسب درآمد بیشتر برای توسعهدهندگان شود.
همچنین یک راه کسب درآمد برای توسعهدهندگان فروش توکن های NFT است. بهخصوص مواردی که برای کلکسیونرها اهمیت پیدا میکند و به خاطر محبوبیت در بین آنها به قیمتهای بالایی فروخته میشود. جالب است بدانید ارزش بازار کلکسیونهای ورزشی در حال حاضر 5.4 میلیارد دلار است.
سخن پایانی- آینده بازی برای کسب درآمد
باید بدانید که مدل کسبوکار بازی برای کسب درآمد برای همه توسعهدهندگان بازی با هر میزان از اندازه بازار کاربردی نخواهد بود. این ویژگیها را میتوان به کمک یک مدل مبتنی بر بلاک چین ایجاد کرد. در این روش تلاش بر این است که با ایجاد یک پایگاه کاربری در بلندمدت سود را به حداکثر برسانند. همچنین استفاده از این روش نیازمند دانش خوبی در مورد NFT ها، استیبل کوینها و تکنولوژی بلاکچین است. درواقع در بازی برای کسب درآمد هدف اصلی ثروتمند کردن صاحبان کسبوکار نیست، بلکه سرمایهگذاری روی بازیکنانی است که بیشترین ارزش را تولید میکنند و بهترین عملکرد را در بازی دارند.