اهمیت کیف پول های بیت کوین | چرا کیف پول ارزدیجیتال نیاز داریم؟

اهمیت کیف پول های بیت کوین | چرا کیف پول ارزدیجیتال نیاز داریم؟

هدف از استفاده کیف پول بیت کوین چیست؟

چرا به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز داریم؟

برای درک اینکه چرا به کیف پول بیت کوین نیاز داریم، باید به روش سنتی جابجایی پول بین دو نفر که از حساب‌های بانکی استفاده می‌کنند نگاه کنیم.

یک بانک، برای پیگیری پول هر یک از مشتریان خود، یک دفتر کل ایجاد می‌کند و موجودی هر حساب را بر اساس شماره حساب‌ها پیگیری می‌کند.

برای درک بهتر تصویر زیر را مشاهده کنید:

اهمیت کیف پول بیت کوین

این دفتر توسط مدیر یک نهاد مرکزی نگهداری می‌شود. هر مشتری از نهاد مرکزی شماره حساب اختصاصی خود را دریافت می‌کند و برای پرداخت یا انجام تراکنش باید به آن نهاد مرکزی مراجعه کند.

بانک

برای اینکه مدیر با درخواست مشتریان برای انجام تراکنش‌ها موافقت کند، باید نوعی فرآیند احراز هویت وجود داشته باشد که در آن مشتری ثابت کند که مالک واقعی حساب است.

بنابراین بانک، برای هر حساب نام کاربری و رمز عبور ایجاد می‌کند.

اگر نام کاربری و رمز عبور یک حساب را می‌دانید، به این معناست که شما مالک آن حساب هستید.

اهمیت کیف پول بیت کوین

سپس مدیر، دسترسی شما به حساب را تایید یا رد می‌کند. همچنین موجودی مناسب هر حساب را حفظ و مدیریت کرده و اجازه نمی‌دهد افراد پولی را خرج کنند که در حساب خود ندارند و یا پول خود را بیش از یک بار خرج کنند (دو بار خرج کردن)

این مسئله برای یک ارز دیحیتال غیرمتمرکز مانند بیت کوین، مشکل‌ساز است.

درواقع اتکا به یک مدیر، مشکل ‌”تمرکز” را ایجاد می‌کند یعنی شما کنترل حساب خود را به دست ندارید. بلکه حساب شما توسط یک مدیر کنترل می‌شود!

یک مدیر می‌تواند دسترسی به حساب شما را رد کند، تراکنش‌ها را مسدود یا سانسور کند و یا حتی به شما اجازه افتتاح حساب را ندهد.

به عنوان مثال، بانک‌ها این اختیار را دارند تا حساب‌های شما را ببندند. همچنین می‌توانند تراکنش‌ها را معکوس (تراکنش را رد و پول را برگردانند) و حساب‌ها را مسدود کنند.

تصور کنید بعد از یک قرار بسیار مهم، زمانی که باید صورت‌حساب رستوران را پرداخت کنید، متوجه می‌شوید که بانک شما، تراکنش شما را تایید نمی‌کند زیرا به‌طور تصادفی تصمیم گرفته است که با آن رستوران معامله نکند.

اهمیت کیف پول های بیت کوین | چرا کیف پول ارزدیجیتال نیاز داریم؟

این اتفاق در آن زمان برای شما بسیار شرم‌آور خواهد بود. ممکن است طرف مقابل شما فکر کند که پول ندارید.

بنابراین اگر نهادی وجود دارد که می‌تواند تراکنش‌های شما را تایید یا رد کند، درواقع تحت کنترل آن شخص ثالث هستید.

روش کار یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز به این صورت است که هرکسی می‌تواند یک حساب ایجاد کند و با هرکسی که می‌خواهد وارد معامله شود. شما نیاز به اجازه هیچ کسی ندارید!

برای اینکه یک ارز دیجیتال به‌صورت غیرمتمرکز کار کند، همه افراد باید بتوانند یک حساب ایجاد کنند و با هرکسی که می‌خواهند وارد معامله شوند و مجبور به دریافت اجازه از هیچ شخص یا نهادی نباشند!

پس راه حل این است که مدیر و نهاد (شخص ثالث) را حذف کنیم.

حذف واسطه

اما آیا راهی وجود دارد که بدون نیاز به مدیریت شخص خاصی، یک حساب ایجاد کنیم؟

بله!

بیت کوین یک راه حل دارد: به‌جای شماره حساب، از “آدرس” استفاده کنید.

اهمیت کیف پول بیت کوین

چگونه باید این آدرس را دریافت کنیم؟ تنها چیزی که نیاز دارید یک کیف پول است.

کیف پول‌های زیادی در دسترس هستند که می‌توانید آن‌ها را به‌صورت رایگان از اینترنت دانلود کنید.

با نصب نرم افزار کیف پول در رایانه خود، بدون نیاز به درخواست شماره حساب از مدیر، می‌توانید حساب خود را ایجاد کنید.

شما قادر خواهید بود، هر تعداد آدرسی را که دوست دارید ایجاد کنید و نرم افزار کیف پول شما، همه آن‌ها را برای شما مدیریت خواهد کرد.

کاربرد این آدرس‌ها که توسط کیف پول به صورت رایگان ایجاد می‌شود برای بیت کوین این امکان را فراهم می‌کند تا بدون نیاز به اجازه از شخص یا ارگان خاصی کاربران از آن استفاده کنند.

این بدان معناست که کاربران بیت کوین برای پیوستن به شبکه بیت کوین نیازی به دریافت مجوز از کسی ندارند.

کیف پول‌ها به افراد عادی این امکان را می‌دهند که بدون اتکا به شخص ثالث و بدون نیاز به ثبت نام، تراکنش‌های بدون نیاز به مجوز را انجام دهند!

به علاوه، بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال را برای افراد بیشتری در دسترس قرار می‌دهند. تا زمانی که به اینترنت متصل هستید می‌توانید یک برنامه کیف پول دانلود و آن را نصب کنید سپس آدرس بیت کوین خود را دریافت کنید!

کیف پول

ما برای استفاده از بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگر نیازی به مجوز نداریم!

ارز دیجیتال باعث بهبود دسترسی به خدمات مالی، می‌شود و امکان بهره‌مندی از خدمات مالی مانند پرداخت را برای بیش از ۱.۷ میلیارد نفر که به بانک دسترسی ندارند، فراهم می‌کند.

اگر در حال خواندن این مطلب هستید، می‌توانید از همین امروز از بیت کوین استفاده کنید. درواقع هرکسی در جهان که یک دستگاه متصل به اینترنت داشته باشد، می‌تواند این کار را انجام دهد.

برای ارسال و دریافت بیت کوین، نیازی به افتتاح حساب نزد یک بانک یا شرکت ندارید. این موضوع دقیقا هدف کیف پول‌هاست و به همین دلیل است که از اهمیت زیادی برخوردارند.

این مطلب بخشی از دوره رایگان و گام‌به‌گام آموزش ارز دیجیتال وبسایت «ایران بروکر» است. شما می‌توانید از طریق لینک‌های زیر به درس قبل یا بعد بروید.

فهرست مطالب