دو فناوری واقعیت مجازی و بلاکچین زمانی که بتوانند در بلندمدت باهم ادغام شوند احتمالاً پتانسیل هرکدام از آنها بیشتر میشود. واقعیت مجازی مانند یک ابزار سرعت بخش به دنیای سرگرمی است اما اینکه تا چه زمانی باید منتظر بلوغ آن باشیم مشخص نیست. در سالهای مختلف شاهد شکستهای VR به شکلهای مختلف هستیم. گاهی صحبت از این است که آواتارها واقعی نیستند یا برخی اوقات گفته میشود که بیشازحد به واقعیت نزدیکاند. اما انتظار میرود در سالهای آینده شاهد تغییراتی در این زمینه باشیم. در ادامه این مطلب از ایران بروکر قصد داریم بیشتر بررسی کنیم که چرا واقعیت مجازی به بلاکچین نیاز دارد.
تاریخچه واقعیت مجازی
مایکل گالاگر، مدیرعامل انجمن برنامههای سرگرمی، در سال 2016 با اطمینان اعلام کرد که تا سال 2020 شاهد ارزش بازار 150 میلیارد دلاری در بازیهای مبتنی بر واقعیت مجازی خواهیم بود. اما مطالعات بیزنس اینسایت نشان میدهد که تا سپتامپر 2019 ارزش جهانی واقعیت مجازی بهاندازه ارزش یکدهم از رقم پیشبینیشده توسط مایکل رشد داشته است.
بهطورکلی سرمایهگذاران خطرپذیر از سرمایهگذاری مستقیم در فناوریهایی مانند واقعیت مجازی و بلاکچین خودداری میکنند. آمار و ارقام نشان میدهد که هزینه تزریقشده به واقعیت مجازی پسازاینکه در سال 2016 تا 857 میلیون دلار رشد داشته، در سال 2018 به 280 میلیون کاهش پیداکرده است. همچنین سرمایهگذاری در بلاکچین در کشور چین از سال 2018 تا 2019 چیزی حدود 40 درصد افت را تجربه کرده است.
بااینکه بلاکچین هم در برآورده کردن انتظارات ضدتورمی تا حدودی شکستخورده اما اگر این فناوری با VR ترکیب شود و از اقتصاد مبتنی بر ارز دیجیتال استفاده کند، احتمالاً شاهد اتفاقات جذابی در دهه آینده خواهیم بود.
واقعیت مجازی و بلاکچین: چالشهای مختلف، نتیجه یکسان
بااینکه شرکتهای فناوری زیادی به توسعه تکنولوژی بلاکچین ادامه میدهند اما میتوان دید که هرچه پیش میرویم سفتهبازی مالی از طریق ارزهای دیجیتال بیشتر میشود.
اگر مقررات ارز دیجیتال در سراسر جهان توسعه و اجرا شود احتمالاً معامله گران خرد، کمتر به سفتهبازی در فضای ارز دیجیتال بپردازند. در سه سال اخیر میتوان بازدههای عجیبی را در بازار ارزهای دیجیتال دید که برای بسیاری از کاربران وسوسهبرانگیز بوده است.
در حال حاضر شاهد ورود و پیگیری وکلای دارای دانش نظارتی در این فضا هستیم. به نظر میرسد به همان سرعتی که کارآفرینان و توسعهدهندگان در توییتر ارزهای دیجیتال را دنبال میکنند، وکلا نیز به انجام این کار میپردازند.
Hironao Kunimitsu، مدیرعامل و بنیانگذار بازی گومی (Gumi) معتقد است بااینکه استارتاپ های بلاکچین میتوانند برای شرکتهای بزرگ صنعتی و حتی دولتها یک تهدید باشند، موضوع تمرکز بر مقررات در فضای ارز دیجیتال کاملاً قابلانتظار است.
بهطور مثال میتوان گفت بیتکوین همچنان یک تهدید غیرمتمرکز برای حاکمیت پول ملی برای تمام کشورهای جهان است. همچنین ارز دیجیتال پیشنهادی فیسبوک به نام لیبرا، با اجرای طرح مکانیزم نیمهمتمرکز پرداخت جهانی، میتواند حتی این تهدید را جدیتر کند. بهاینترتیب احتمالاً در آینده شاهد تضعیف دلار امریکا خواهیم بود. همچنین یوان دیجیتال میتواند یک تهدید جدیتر برای دولتها بخصوص امریکا باشد.
در حال حاضر هنوز هیچ قانونی برای محدود کردن این فضا وجود ندارد. در این فضایی که هنوز هیچ موسسهای برای نظارت وجود ندارد، ارز دیجیتال و بلاکچین میتوانند تا جای خوبی رشد کنند. برخی از متخصصان اعتقاد دارند که دنیای مجازی جایی است که کسی نمیتواند جلوی نوآوری و آزادی را بگیرد. بنابراین میتوان انتظار داشت که واقعیت مجازی و بلاکچین در سالهای پیش رو سرعت رشد خوبی داشته باشند.
اگر شما خانهای در دنیای واقعت مجازی ایجاد کنید، به نظر میرسد اتفاق خاصی نیفتاده، همینطور اگر کسی لباس دیجیتال ایجاد کند، مغازههای پوشاک در دنیای واقعی عصبانی نخواهند شد. چراکه موجودیتهای دیجیتال هنوز رقیب جدی در دنیای واقعی ندارند و همین موضوع باعث افزایش سرعت نوآوری در دنیای مجازی شده است.
فعالیت اقتصادی برای افزایش پذیرش واقعیت مجازی
هماکنون هم شاهد فعالیت اقتصادی در دنیای مجازی به شیوههای مختلف هستیم. شاید شما هم با استارتاپ ژاپنی به نام VRChat آشنایی داشته باشید. این سرویس یک شبکه اجتماعی است که کاربران در آن میتوانند با استفاده از آواتارها با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.
یکی از بنیانگذاران این شرکت گفته که کاربران ممکن است برای خرید یک کلاه مجازی برای آواتار خود، هزینه پرداخت کنند. همچنین کاربران ممکن است برای خرید آواتار، شرکت در برخی رویدادها یا برای دسترسی به بعضی پخشهای زنده به شکل VR هزینه پرداخت کنند.
این شخص معتقد است که در مقایسه با دنیای واقعی احتمالاً باارزشترین فعالیت اقتصادی در دنیای مجازی فروش زمین باشد.
مانند دنیای واقعی شما میتوانید زمینهای مجازی خود را خریداری کنید و در آنها فعالیت اقتصادی انجام دهید. بهعنوانمثال میتوانید در زمین خود فضایی مانند بازی برای ایجاد سرگرمی ایجاد کنید که کاربران برای استفاده از آن باید به شما ارز دیجیتال پرداخت کنند.
یا اینکه میتوانید پارک یا موارد دیگر ایجاد کنید و حق تجاری این فضاهای دیجیتال متعلق به شما خواهد بود. آکاتسو یکی از بنیانگذاران VRChat فکر میکند ارزهای دیجیتال برای اقتصاد مجازی در دنیای واقعیت مجازی بسیار کاربردی خواهند بود.
همانطور که احتمالاً میدانید ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین هستند و اینجاست که واقعیت مجازی و بلاکچ ین باهم تلاقی پیدا میکنند. چراکه برای پرداختهای واقعیت مجازی به فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال نیاز داریم.
از اینترنت اطلاعات تا اینترنت ارزش
یکی از وعدههایی که تکنولوژی بلاکچین به کاربران میدهد ایجاد یک دنیای مجازی با اقتصاد دنیای واقعی است، بهطوریکه اطلاعات بهصورت رایگان مبادله نشوند. با ظهور اینترنت این موضوع بسیار ملموس است که اطلاعات شخصی افراد چطور توسط غولهای تکنولوژی مانند گوگل و فیسبوک جمعآوری میشود و در دسترس دیگران قرار میگیرد. تکنولوژی بلاکچین وعده دنیایی را میدهد که در آن تبادل اطلاعات از نظر اقتصادی معنادار است. بهطوریکه میتوان گفت به کمک این تکنولوژی از اینترنت اطلاعات به سمت اینترنت ارزش خواهیم رفت.
آنچه در مورد بیتکوین و بلاکچین اهمیت دارد این است که با استفاده از این تکنولوژیها دادههای صرف ارزشمند خواهند بود. به این شکل که محدودیت عرضه هر داده میتواند روی بلاکچین ثبت شود. بهاینترتیب بهعنوانمثال یک دارایی دیجیتال در بازی از قوانین عرضه و تقاضا پیروی میکند و هرچه عرضه محدودتر باشد، داراییها و دادهها ارزشمندتر خواهند بود. نکته اصلی این است که با استفاده از بلاکچین امکان اثبات کمبود عرضه وجود دارد.
موجودیتهای دیجیتال درون بازی مانند لباس، زمین دیجیتال، سلاح و آواتارها معمولاً محدود هستند. بلاکچین کمک میکند که این کمبود عرضه را ثبت کنیم و زمانی که مردم متوجه میشوند که یک دارایی باارزش است، تقاضا افزایش پیدا میکند.
بنابراین به این شکل واقعیت مجازی و بلاکچین با استفاده از امکانات یکدیگر میتوانند به کاربران کمک کنند تا صاحب اصلی دادههای خود باشند. درنتیجه این کار دادهها ارزش واقعی خود را کسب میکنند و قابلیت اثبات کمیاب بودن آنها امکانپذیر میشود.
اگر درآمد شما از دنیای واقعی برایتان کافی نیست، میتوانید با ساخت خانه و سایر داراییهای دیجیتال یا حتی بازی کردن در دنیای مجازی، به کسب درآمد بپردازید.
مدیرعامل Yomuneco ناشر یک بازی مبتنی بر واقعیت مجازی به نام SWORDS of GARGANTUA که با همکاری یک شرکت بازیسازی راهاندازی شده است، نمونهای از اقتصاد در واقعیت مجازی و بلاکچین است.
کاربران میتوانند مهارتهای خود را تقویت کنند و در بازی در مقابل مینیون های قدرتمند شروع به مبارزه کنند. در صورت برنده شدن در این بازیها کاربران میتوانند داراییهای دیجیتال موجود در بازی مانند سلاحها را به شکل NFT به دست آورند.
NFT یا توکن غیر مثلی یک دارایی دیجیتال منحصربهفرد است که نشاندهنده یک دارایی در دنیای مجازی یا دنیای فیزیکی است. هر توکن غیر مثلی شامل اطلاعات یا ویژگیهایی است که به دلیل منحصربهفرد بودن آنها، امکان تکرار آنها وجود ندارد. ب
رخی از این اقلام ممکن است به دلیل توجه کلکسیونرها و جامعه ارزش قابلتوجهی داشته باشند و به مبالغ زیادی معامله شوند. بهعنوانمثال کریپتوکیتیز یک بازی بلاکچینی است که تراکنشهای آن بهقدری زیاد بود که شبکه اتریوم قادر به پاسخگویی این حجم از تراکنش نبود.
این مجموعه NFT در سال 2017 میزان قابلتوجهی فروش داشت که برای مثال فقط یکی از NFT ها به نام دراگون به مبلغی بیش از 170 هزار دلار به فروش رفت. این توکن یک گربه سان دیجیتال رنگی بود.
بازی سکند لایف مثالی برای واقعیت مجازی و بلاکچین
سکند لایف یک بازی آنلاین بود که توسط آزمایشگاه لیندن، ساخته شد و جز یکی از پیشگامان در زمینه سرگرمیهای واقعیت مجازی است. در بازی سکند لایف کاربران میتوانند با استفاده از آواتارها با یکدیگر معاشرت کنند، یا اقلام مجازی بسازند و محیطهای خود را گسترش دهند.
در ادامه کاربران میتوانستند این موجودیتهای مجازی را با پول Linden معاوضه کنند که این پول قابلتبدیل به پول فیات بود. بازی سکند لایف بااینکه در اوایل دهه 2000 توجه نسبتاً خوبی را دریافت کرد، اما این پیشرفت ادامهدار نبود.
برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی عدم پذیرش و رشد بازی سکندلایف این است که یک سیستم متمرکز مانند آزمایشگاه Linden پشت آن بود. آنها معتقدند که چون آزمایشگاه لیندن ارزهای موجود در بازی را منتشر کرد و قیمت زمینها را بدون توجه به میزان عرضه و تقاضا و صرفاً با میل خود افزایش داد، باعث تورم شد.
نیاز به یک ارز پایه معادل دلار در دنیای مجازی
اگر بلاکچین بخواهد به پذیرش واقعت مجازی و موجودیتهای دیجیتال کمک کند، این داراییها باید امکان انتقال داشته باشند. برخی از شرکتهای بازیسازی تلاش میکنند داراییها را منحصر به فضای یک بازی کنند. بهعنوانمثال بازی دیسنترالند با ارز دیجیتال اختصاصی Mana از مواردی است که داراییهای آن قابل مبادله با داراییهای موجود در بازیهای دیگر نیست. اما برخی از بازیهای دیگر تمایل به تبادل داراییهای قابل انتقال خود دارند.
Kunimitsu یک برنامه شش ساله به نام Oasis Plan دارد که در آن شمشیرهایی با طرح خاص و البته کمیاب بهعنوان جایزه به کاربران داده میشود. نام Oasis اشاره به فیلم Ready Player One دارد.
در این بازی NFT ها خارج از فضای بازی هم قابل معامله هستند و در حال حاضر بسیاری از کاربران در طول روز حدود 8 ساعت بازی میکنند تا صاحب یکی از آن شمشیرهای کمیاب شوند.
برنامه Oasis تا سال 2022 بازیهای مختلف را در زمینههایی مانند ماهیگیری، ورزش، بازیهای کازینو و خرید به هم متصل خواهد کرد.
بهاحتمالزیاد پذیرش انبوه داراییهای دیجیتال توسط کاربران نیازمند یک ارز پایه خواهد بود که با استفاده از آن بتوانند تجربههای مختلف در پلتفرمها و بازیها را با استفاده از آن کسب کنند. برای همین واقعیت مجازی و بلاکچین بار دیگر باید به کمک هم بیایند تا ارزهای قابل پذیرش عموم قابلیت اجرا شدن داشته باشند.
Kunimitsu میگوید:
“من فکر میکنم ارزی که برای انجام هر تراکنش در سراسر جهان کاربردی باشد، کاملاً ضروری است.”
اگر با این جمله Kunimitsu موافق باشیم، کدام ارزهای دیجیتال برای استفاده بهعنوان ارز پایه در دنیای مجازی کاربردی خواهد بود؟ این شخص اعتقاد دارد که همهچیز بستگی به این دارد که جامعه کریپتو کدام یک ارزهای دیجیتال را بیشتر از همه بپذیرد.
بهعنوانمثال میتوان گفت اگر همچنان بیشتر پلتفرمهای واقعیت مجازی روی بلاکچین اتریوم ساخته شوند، احتمال اینکه پول رایج در آینده اتر باشد، وجود دارد. اما اگر پلتفرمها روی انواع مختلف بلاکچین ها مانند اتریوم، پولکادات، کازماس، آنتولوژی و غیره ساخته شود، استفاده از ارزهای دیجیتال اختصاصی هرکدام از این بلاکچین ها کار سختی خواهد بود. بنابراین احتمال اینکه بیشتر کاربران ترجیح دهند از یک ارز پایه مانند بیت کوین در تمام پلتفرمها استفاده کنند، وجود دارد.
اگر Horizon، دنیای مجازی ساختهشده توسط فیسبوک که وارد فضای VR شده، مانند شبکههای اجتماعی دیگر این شرکت محبوب شود، ممکن است مردم Libera را بهعنوان ارز رایج انتخاب کنند.
Kunimitsu معتقد است که بهترین بلاکچین برای استفاده در آینده، شبکهای است که در حال حاضر بیشترین کاربرد و بهترین عملکرد را برای کاربران دارد. پلتفرمهایی مانند لاین، کاکائو و تلگرام نیز به دنبال فرصت برای پیوستن به این فضا هستند.
آکاتسو اعتقاد دارد که بهتر است برای ارزهای مختلف در دنیای مجازی امکان مبادله وجود داشته باشد و بهتر است یک نرخ مبادله برای آنها تعریف شود. او میگوید بهتر است بازیکنان این امکان را داشته باشند که درآمد کسب شده در یک بازی را برای خرید داراییهای درون بازی یا واقعیت مجازی در یک برنامه دیگر استفاده کنند.
همچنین این شخص معتقد است که ارزش هر ارز بهاندازه پلفترم میزبان آن بستگی خواهد داشت. برای مثال VRChat در حال حاضر بهاندازهای محبوب است که بتوان آن را بهعنوان یک ارز قوی در مقایسه با سایر ارزهای مجازی در نظر گرفت و این ارز میتواند نرخ تبادل بالاتری نسبت به سایرین داشته باشد.
آکاتسو در ادامه ایده خود را اینطور توجیه میکند که همانطور که در جهان واقعی افراد فلسفه و طرز تفکر متفاوتی با یکدیگر دارند، در دنیای پلتفرمهای واقعیت مجازی نیز همینطور خواهد بود. به همین دلیل نمیتوان از یک ارز غالب استفاده کرد و احتمالاً باید شاهد تولد تعداد زیادی ارز در دنیای واقعیت مجازی باشیم.
ترکیب واقعیت مجازی و بلاک چین چیزی فراتر از اقتصاد
یکی دیگر از دلایلی که چرا واقعیت مجازی به بلاکچین نیاز دارد امکان ایجاد اعتماد است. بااینکه اقتصاد و کسب سود در دنیای مجازی میتواند به رشد این صنعت کمک کند، اما بلاکچین میتواند باعث ایجاد حس اعتماد و تعلقخاطر عمیقی در بین کاربران شود.
یک حکومت زمانی تداوم پیدا میکند که مردم آن به نهادهای حکومتی اعتماد داشته باشند و نهادهای آن در برابر اعمالشان پاسخگو باشند. اگر این موارد وجود نداشته باشد، اعتمادی شکل نمیگیرد. همانطور که میدانید در دنیای مجازی امروزه کاربران بهراحتی میتوانند تاریخچه چتها یا کامنت ها یا پستهای اینستاگرامی را پاک کنند. این موضوع باعث از بین رفتن اعتماد میشود.
برای ایجاد اعتماد به سیستمی در دنیای مجازی نیاز داریم که تغییرناپذیری را ممکن کند. فناوری بلاکچین تغییرناپذیر، قابلیت ردیابی و متنباز است که میتواند به از بین بردن حس ناپایداری در فضای مجازی خاتمه دهد و باعث ایجاد ارتباطات واقعیتر شود.
زمانی که کاربران امکان حذف پیامها یا تاریخچههای مشترک در فضای مجازی را نداشته باشند، یا دولتها نتوانند واقعیتهایی که موردعلاقه آنها نیست را اخبار جعلی بنامند، اعتماد دوباره شروع به شکلگیری خواهد کرد.
همانطور که امروزه عدم اعتماد باعث شده بسیاری از افراد علاقهای برای به اشتراک گذاشتن تجربههای خود نداشته باشند، زمانی که این مانع از بین برود، روابطی معنادار شکل میگیرد و کاربران تشویق میشوند از واقعیت مجازی استفاده کنند. به این ترتیب یکی دیگر از کاربردهای استفاده همزمان از واقعیت مجازی و بلاکچین امکان ایجاد اعتماد است.
در این رابطه Kunimitsi میگوید:
تا پنج سال آینده بین سه حس اصلی یعنی بینایی، شنوایی و لامسه، بین دنیای واقعی و مجازی تفاوتی وجود نخواهد داشت.
اعتماد برای کاربران درواقعیت مجازی به چه معناست؟
اعتماد درواقعیت مجازی ممکن است به معنای دوستی، عشق یا حتی ازدواج باشد. Kunimitsu اعتقاد دارد که واقعیت مجازی به شکلی خواهد بود که کاربران بهاندازه دنیای واقعی در آن غوطهور خواهند بود.
هماکنون نیز میتوان افراد زیادی را یافت که زمان قابلتوجهی را در طول شبانهروز در VRChat میگذرانند. حتی میتوان کاربرانی را یافت که درحالیکه وارد پلتفرم شدهاند و هدست های آنها متصل است، به خواب فرورفتهاند.
در ادامه آکاتسو توضیح میدهد که در حاضر نیز بسیاری از این اتفاقها در ژاپن در حال رخ دادن است، او میگوید:
“شما میتوانید بخوابید، زندگی خود را بگذرانید، کسی را در VR دوست داشته باشید.”
آکاتسو ادامه داد:
“من فکر میکنم تا سال 2025، تعداد این کاربران واقعیت مجازی بهشدت افزایش خواهد یافت.”
ارتباط اقتصاد دنیای واقعی و دنیای مجازی
سوالی که ممکن است ذهن هر مخاطبی را به خود درگیر کند این است که آیا اقتصادهای مجازی درنهایت تولید ناخالص داخلی دنیای واقعی را تحت تاثیر قرار خواهند داد؟
Kunimitsu معتقد است که پاسخ این سوال مثبت است. او برای پافشاری بر پاسخ خود به تغییراتی مانند دسترس بودن و متفاوت بودن زندگیهایی که درواقعیت مجازی امکانپذیر است اشاره میکند. او همچنین معتقد است که به دلیل اینکه در آینده هوش مصنوعی بسیاری از کارها را بهجای انسان انجام خواهد داد، ما زمان آزاد بیشتری در دسترس خواهیم داشت.
Kunimitsu فکر میکند که مردم در آینده شروع به مقایسه دنیای واقعی خود با دنیای مجازی خواهند کرد که در آن میتوانند خود واقعیشان باشند. مردم در آینده از خود خواهند پرسید میخواهی برای خود لباس بخری یا برای آواتار خود؟ از کجا میخواهی خانه بخری؟ در دنیای واقعی یا در دنیای مجازی؟ در کدام جهان قصد سفر کردن داری؟
در حال حاضر هم میتوان مشاهده کرد که چقدر زندگی افراد با گوشیهای هوشمند و برنامههای نرمافزاری درهمآمیخته است. میتوان انتظار داشت که این علاقه افراد به تعاملات اجتماعی آنلاین درنهایت به سمت واقعیت مجازی پیش برود.
Kunimitsu ادامه میدهد:
“ارز پایه (در دنیای مجازی) ممکن است روزی از ارز پایه در دنیای واقعی ارزشمندتر شود.”
آکاتسو با این ایده موافق است. او نقطه اوج VR را زمانی میداند که واقعیت مجازی بتواند برای کارکنان اداری ابزارهای راحتتری را نسبت به ابزارهایی که در حال حاضر در دنیای واقعی در دسترس هستند فراهم کند.
همچنین زمانی که واقعیت مجازی بتواند محتوای سرگرمکنندهتری برای – و توسط – مصرفکنندگان VR ایجاد کند. درواقع، بحران کووید-19 دلیل قانعکنندهای برای استدلال او فراهم میکند. او در ادامه میگوید:
«شما ممکن است هر روز بیش از 12 ساعت را در VR صرف کنید. وقتی آن لحظه فرا رسد، نمیدانی هویتت به کجا تعلق دارد. شاید خود واقعی شما متعلق به دنیای مجازی باشد، فقط به این دلیل که انتخاب دیگری ندارید در دنیای واقعی بخوابید. من فکر میکنم که چنین لحظهای روزی به واقعیت تبدیل خواهد شد.»
بهطورکلی انتظار میرود که اگر بلاکچین بتواند به وعدههای خود عمل کند، ممکن است اقتصادهای مجازی روی اقتصاد دنیای واقعی تاثیر زیادی داشته باشد.
جمعبندی- واقعیت مجازی و بلاکچین
واقعیت مجازی و بلاکچین دو تکنولوژی هستند که احتمالاً بخش زیادی از تعاملات آنلاین آینده را مدیون آنها خواهیم بود. واقعیت مجازی به کاربران امکان تجربه واقعیتری را از دنیای مجازی فراهم میکند. این در حالی است که بلاکچین بخش اقتصاد و مدیریت دادههای مورداستفاده در فضای مجازی را به عهده خواهد داشت. با استفاده از بلاکچین میتوان دادهها را به شکلی امن، غیرقابل تغییر و قابلاثبات در دفترکل توزیعشده ثبت کرد. همچنین میتوان تمرکز را در شبکه از بین برد. این موارد باعث افزایش اعتماد به فضای مجازی میشود. همچنین برای ایجاد یک اقتصاد مجازی در VR به ارزهای دیجیتال مبتنی بر فناوری بلاکچین نیاز خواهد بود.
پرسشهای متداول