تحلیل تکنیکال

آشنایی با الگوهای شمعی ژاپنی

تحلیل تکنیکال

مطالعه در 3 دقیقه

در عین حال که تحلیل نمودار شمعی ژاپنی را در مقالات قبلی پوشش داده ایم، در این مقاله سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم که الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟ در زمانهای بسیار قدیم که هنوز بازارهای مالی به شکل فعلی در جهان وجود نداشت، ژاپنی ها برای داد و ستد در بازارهای برنج و گندم و جو، نسخه ای از تحلیل تکنیکال را برای خود ابداع کرده بودند. درست خواندید، داد و سند برنج!

یک غربی به نام استیو نیسون، تکنیک محرمانه و راز مگوی ژاپنی ها را کشف کرد که آن را از دوست دلال ژاپنی اش آموخته بود. به همین دلیل نام الگوهای شمعی ژاپنی برایش انتخاب نمود. استیو درباره شمعهای ژاپنی تحقیق و مطالعه کرد، با آنها زندگی کرد، آن ها را خورد و سپس کم کم شروع به نوشتن درباره آنها کرد. تکنیک الگوهای شمعی ژاپنی در دهه 90 میلادی آرام آرام در میان عموم مردم گسترش پیدا کرد تا اینکه در حال حاضر اکثریت معامله گران بازارهای مالی از این تکنیک برای بررسی روند قیمتها استفاده می کنند. خلاصه آنکه بدون استیو نیسون، نمودارهای شمعی ژاپنی رازی پنهان باقی می ماند.

لابد الان پیش خودتان می گویید این ها که تاریخچه اش بود. اما بالاخره الگوهای شمعی ژاپنی چیست؟ بهترین راه برای توصیف الگوی شمعی ژاپنی نشان دادن تصویر است.

این قبیل الگوهای شمعی ژاپنی در هر تایم فریم قابل استفاده هستند. شمع برای توضیح عملکرد قیمت در یک بازه زمانی مشخص استفاده می شود. شمع های ژاپنی با استفاده از قیمت آغازین، بالاترین قیمت، پایین ترین قیمت و قیمت پایینی دوره زمانی انتخاب شکل می گردد.

  • اگر قیمت پایانی بالای قیمت آغازین باشد، آنگاه شمع توخالی کشیده می شود.
  • اگر قیمت پایانی زیر قیمت آغازین باشد، آنگاه شمع توپر کشیده می شود.
  • بخش توخالی یا توپر شمع بدنه شمع نامیده می شود.
  • خطوط باریکی که از بالا و پایین کشیده شده، گستره بالاترین قیمت/پایین ترین قیمت را نشان می دهد، سایه نام دارد.

درست همانند انسانها، شمعهای ژاپنی نیز اندازه های مختلفی دارند. بدنه های بلند، خرید و فروش قوی را نشان می دهند. هرچه بدنه بلندتر باشد، فشار خرید یا فروش شدیدتر است. این بدان معناست که خریداران یا فروشندگان قوی تر بوده اند و کنترل را به دست گرفته اند.

ژاپنی

سایه های شمع ژاپنی

سایه های بالایی و پایینی شمع ژاپنی سرنخ های بسیار مهمی درباره جلسه داد و ستد در اختیارمان می گذارد. سایه های بالایی بالاترین قیمت جلسه را مشخص می کند، سایه های پایینی پایین ترین قیمت جلسه را مشخص می کند. شمع هایی با سایه های بلند نشان می دهند که عکس العمل معاملات به خوبی قبل از قیمت آغاز و پایان اتفاق افتاده است. سایه های شمع ژاپنی اگر کوتاه باشند نشان می دهد که اکثر معاملات در آن بازه زمانی در نزدیکی قیمت آغاز و پایان محدود شده است.

sayeh

معروفترین الگوهای شمعی ژاپنی

خب حالا که متوجه شده اید شمع های ژاپنی چیست وقت آن رسیده که با معروفترین الگوهای شمعی ژاپنی آشنا شوید.

  1. الگوی دوجی 
  2. الگوی چکش یا مرد به دار آویخته
  3. الگوی اینگالفینگ یا پوشش دهنده
  4. الگوی اینساید بار یا شمع داخلی

دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید