در دنیای مملو از ایردراپهای تلگرامی، پروژه «همستر کامبت» (Hamster Kombat) قصد دارد مرزهای بین بازیهای موبایل و دنیای ارزهای دیجیتال را درهم بشکند. این پروژه نوآورانه که اخیراً وایتپیپر خود را منتشر کرده، هدفی بلندپروازانه را دنبال میکند: جذب بیش از 100 میلیون کاربر به دنیای بلاکچین از طریق بازیهای خود در دو سال آینده.
گفتنی است که برخی دادههای درج شده در این وایت پیپر به آوریل ۲۰۲۴ برمیگردد.
همستر کامبت خود را اینگونه معرفی میکند:
همستر کامبت در زمره بازیهای کلیکر قرار میگیرد، اما با رویکردی منحصر به فرد. در این بازی، کاربران نقش مدیرعامل یکی از بزرگترین صرافیهای ارز دیجیتال را بر عهده میگیرند. مکانیزم اصلی بازی بر پایه کلیک کردن روی صفحه برای کسب سکه استوار است. این سکهها در مراحل بعدی قابل تبدیل به توکن هستند و میتوان آنها را در صرافیهای واقعی معامله کرد. این ویژگی، پلی میان دنیای مجازی بازی و دنیای واقعی ارزهای دیجیتال ایجاد میکند.
یکی از نکات برجسته همستر کامبت، سیستم درآمد غیرفعال آن است. بازیکنان میتوانند با خرید کارتهای خاص، پارامتر «سود ساعتی» خود را افزایش دهند. این ویژگی به کاربران اجازه میدهد حتی زمانی که آنلاین نیستند، درآمد کسب کنند. بازیکنان میتوانند هر سه ساعت یکبار وارد بازی شوند و درآمدی را که از طریق کارتهای خریداری شده به دست آوردهاند، جمعآوری کنند.
سیستم ارجاع دوستان نیز یکی دیگر از ویژگیهای جذاب همستر کامبت است. علاوه بر پاداش اولیه برای دعوت از یک دوست، بازیکن بخشی از درآمد دوست دعوت شده را نیز دریافت میکند. این مکانیزم باعث ترغیب کاربران به گسترش شبکه بازیکنان میشود.
همستر کامبت دارای سیستم وظایف روزانه و پاداش ورود روزانه است. این ویژگیها فرآیند بازی را برای کاربران تسهیل میکند و باعث افزایش درگیری آنها با بازی میشود. برای دریافت جایزه روزانه تنها یک دقیقه زمان لازم است و انجام وظایف ساده (مانند عضویت در کانال یا پیوستن به چت) حداکثر پنج دقیقه طول میکشد.
آمار و ارقام ارائه شده در وایت پیپر همستر کامبت بسیار چشمگیر است. از 28 مارس تا 8 آوریل 2024 (حدود 10 روز)، این بازی توانسته بیش از یک میلیون کاربر فعال جذب کند. نکته قابل توجه این است که 95 درصد کاربران از طریق توصیه دوستان خود با این بازی آشنا شدهاند که نشاندهنده ماهیت جذاب این محصول است.
به طور متوسط، بازیکنان حدود 30 دقیقه در هفته را صرف این بازی میکنند. کشورهایی مانند نیجریه، ازبکستان، روسیه، آمریکا و آلمان در صدر فهرست کشورهای با بیشترین تعداد کاربر قرار دارند.
تیم توسعهدهنده همستر کامبت بر اهمیت تحلیل دادهها تأکید ویژهای دارد. آنها بیش از 100 معیار مختلف را به صورت آنلاین جمعآوری و تحلیل میکنند تا بتوانند تجربه کاربری را بهبود بخشند. این تیم همچنین بر فرآیند آشناسازی کاربران تمرکز ویژهای دارد تا نرخ فعالسازی بالایی داشته باشند و میزان بازگشت کاربران به بازی را افزایش دهند.
نقشه راه آینده همستر کامبت شامل چندین ویژگی جدید و هیجانانگیز است:
- گروهها (Squads): این ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا گروههای خود را تشکیل دهند، با یکدیگر تعامل داشته باشند، با هم بجنگند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و به یکدیگر کمک کنند. این مکانیزم برای درگیر کردن جامعه KOL در نبردهای تیمی استفاده خواهد شد.
- رویدادهای محدود زمانی: این رویدادها میتوانند شامل مسابقات، قرعهکشیها و حراجها باشند. هدف از این رویدادها افزایش مشارکت و فعالیت کاربران، ایجاد حس هیجان و فوریت، و ارائه تجربیات منحصر به فرد و انحصاری برای شرکتکنندگان است.
- نبردهای PvP: این ویژگی به بازیکنان اجازه میدهد تا با یکدیگر رقابت کنند. نبردهای PvP میتواند باعث افزایش رقابت، اجتماعیسازی، انگیزه و توسعه مهارتهای بازیکنان شود.
- SDK برای توسعهدهندگان بازی: این ابزار به توسعهدهندگان خارجی اجازه میدهد تا بازیهایی بسازند که میتوانند روی پلتفرم همستر کامبت اجرا شوند. این ویژگی یک فروشگاه برنامه داخلی ایجاد خواهد کرد که بازیکنان را با محتوای جدید درگیر میکند و از ویژگیهای پلتفرم برای بهینهسازی معیارهای محصول استفاده میکند.
در بخش توکنومیکس، همستر کامبت از توکن خود به عنوان ارز درون بازی استفاده میکند. کاربردهای این توکن شامل موارد زیر است:
- خرید آیتمهای درون بازی و ارتقاءها
- خرید خدمات مختلف درون بازی، مانند پشتیبانی پریمیوم
- خرید ارتقاءها برای تسریع پیشرفت
- خرید آیتمها برای کاراکترها و سریهای محدود کاراکترها
- پرداخت هزینه برای دسترسی به محتوا یا رویدادهای انحصاری
- شرکت در رویدادهای زنده
- استفاده در سیستم گروهها
- شرکت در رویدادهای محدود زمانی
- استفاده در نبردهای PvP
- استفاده در SDK برای توسعهدهندگان بازی
یکی از نکات قابل توجه در مورد همستر کامبت، تمرکز آن بر استفاده از مینیاپهای تلگرام است. تیم توسعهدهنده معتقد است که تلگرام پلتفرم مناسبی برای جذب مخاطبان کریپتو است. آنها بر این باورند که مینیاپها میتوانند به عنوان ابزاری قدرتمند برای آشنایی کاربران با دنیای ارزهای دیجیتال عمل کنند.
در پایان، وایتپیپر همستر کامبت بر اهمیت «ورود نرم» کاربران به دنیای کریپتو تاکید میکند. این پروژه قصد دارد از طریق تجربه جذاب بازی، کاربران را با مفاهیم اساسی ارزهای دیجیتال و فناوری بلاکچین آشنا کند. با توجه به رشد سریع صنعت بازیهای موبایل و پیشبینی درآمد 389.70 میلیارد دلاری تا سال 2028، همستر کامبت امیدوار است بتواند سهم قابل توجهی از این بازار را به خود اختصاص دهد و در عین حال، پلی میان دنیای بازی و ارزهای دیجیتال ایجاد کند.