hamster 2
به صورت گام به گام از مبتدی تا پیشرفته کاملا رایگان

قیمت روز ارز های دیجیتال

راهنمای جامع جدول قیمت رمز ارز

پشت پرده ‌جنجالی همستر کامبت: رازهایی که فاش شد و احتمال لغو ایردراپ همستر!

اخبار ارز دیجیتال مطالعه در 9 دقیقه

در دنیای جدید بازی‌های تلگرامی، گاهی پروژه‌هایی ظهور می‌کنند که به سرعت برق و باد محبوب می‌شوند، اما همین سرعت رشد می‌تواند چالش‌های جدی برای آن‌ها ایجاد کند. همستر کامبت، بازی ‌که در عرض چند ماه به یکی از پرطرفدارترین اپلیکیشن‌های جهان تبدیل شد، اکنون با مشکلاتی روبروست که آینده آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

ظهور یک پدیده جهانی

همستر کامبت در مارس ۲۰۲۴ به عنوان یک بازی ساده در پلتفرم پیام‌رسان تلگرام راه‌اندازی شد. ایده اصلی بازی بسیار ساده بود: کاربران با ضربه زدن به تصویر یک همستر یا انجام وظایف دیگر، سکه جمع می‌کردند. این سکه‌ها قرار بود پس از عرضه در صرافی‌های ارز دیجیتال، به توکن HMSTR تبدیل شوند و قابلیت فروش یا تبادل پیدا کنند.

استقبال از بازی فراتر از انتظار بود. در کمتر از شش ماه، تعداد کاربران ماهانه همستر کامبت از مرز ۱۵۵ میلیون نفر گذشت. این رشد خیره‌کننده توجه بسیاری را به خود جلب کرد، از جمله پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام که در کانال شخصی خود به این بازی اشاره کرد.

ریشه‌های پنهان: داستان Arenum

اما داستان همستر کامبت از جایی بسیار قبل‌تر آغاز می‌شود. در اوایل سال ۲۰۲۰، ادوارد گورینوویچ، کارآفرین روس که پیش‌تر به عنوان یکی از بنیانگذاران پلتفرم بین‌المللی فروش خودرو CarPrice شناخته می‌شد، با ایده‌ای جدید به سراغ هلدینگ فناوری AD.RU رفت. او از پروژه‌ای به نام Arenum صحبت کرد؛ پورتالی برای بازی‌های موبایلی و eSports که به دنبال سرمایه‌گذار می‌گشت.

Untitled 2 13

متخصصان AD.RU که تجربه گسترده‌ای در کار با استارتاپ‌های فناوری داشتند، Arenum را ایده‌ای امیدوارکننده یافتند. آن‌ها تصمیم گرفتند ۶۰۰ هزار دلار در ازای ۱۸.۶ درصد سهام در این پروژه سرمایه‌گذاری کنند. توافق انجام شد و کار آغاز گردید.

در تابستان همان سال، AD.RU ‌وارد پروژه شد. آن‌ها با ‌بازاریابی برای ‌Arenum، بهبود شاخص‌های محصول و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر از شرکای خود، نقش پررنگ‌تری در پروژه ایفا کردند. در نتیجه این تلاش‌ها، گورینوویچ و تیمش بیش از یک میلیون دلار دیگر برای توسعه دریافت کردند و سهم AD.RU در شرکت به ۲۵ درصد افزایش یافت.

چالش‌های مالی و راه حل جدید

تیم Arenum به توسعه پروژه ادامه داد و حقوق خود را پرداخت می‌کرد، اما تا اوایل سال ۲۰۲۱ مشخص شد که هزینه‌های پروژه از درآمدهایش پیشی گرفته است. در این زمان، تیم پیشنهاد استفاده از ابزاری به نام IDO را مطرح کرد. IDO یا عرضه اولیه غیرمتمرکز، نوعی جمع‌سپاری برای ارزهای دیجیتال است که به پروژه‌های جدید اجازه می‌دهد در صرافی‌های خاص عرضه شوند.

AD.RU از این ایده حمایت کرد و منابع بازاریابی خود را در اختیار پروژه قرار داد. نتیجه فراتر از انتظار بود: Arenum توانست از طریق IDO مبلغ ۱۰ میلیون دلار جذب کند. این سرمایه به تیم اجازه داد به کار خود ادامه دهد و محصولات جدیدی را آزمایش کند.

اما مشکلات از همین‌جا آغاز شد. Arenum سودی بین سرمایه‌گذاران توزیع نمی‌کرد و توضیح می‌داد که پول صرف بازی‌های جدید و آزمایش فرضیه‌ها می‌شود. این روند دو سال ادامه یافت و در طول این مدت، تیم تنها گزارش‌هایی به AD.RU ارسال می‌کرد.

تولد همستر کامبت

سرانجام در بهار ۲۰۲۴، این شرکت پروژه همستر کامبت را راه‌اندازی کرد. این بازی در عرض چند ماه در تلگرام وایرال شد و حتی توجه پاول دوروف را به خود جلب کرد. درآمد همستر نیز شروع به افزایش کرد، اما نه برای سرمایه‌گذاران.

در ژوئن ۲۰۲۴، اتفاقی غیرمنتظره رخ داد. ادوارد گورینوویچ به طور ناگهانی از Arenum فاصله گرفت و ادعا کرد که همستر کامبت ارتباطی با این شرکت ندارد. آنتون گورشکوف، مدیرعامل AD.RU، در این باره می‌گوید:

در ژوئن، من پیشنهاد دادم با گورینوویچ ملاقات کنیم تا درباره موقعیت ما در پروژه یا خروج ما از آن صحبت کنیم.

جلسه در فضایی عجیب برگزار شد. ابتدا او گفت نگران نباشید، تا پاییز پول کافی برای همه خواهد بود. اما ناگهان گفت:

شما هیچ ارتباطی با پروژه ندارید. بله، ما از یک تیم استفاده کردیم، اما نام متفاوت است.

این در حالی است که AD.RU بیش از چهار سال در پروژه مشارکت داشته، نه تنها با پول، بلکه با توسعه مکانیزم‌هایی که بعداً در همستر کامبت استفاده شد.

ارتباط پنهان همستر کامبت و Arenum

آیا همستر کامبت واقعاً محصولی از Arenum است؟ تا مدت‌ها چیزی درباره سازندگان بازی مشخص نبود، اما در اواخر ژوئیه، ادوارد گورینوویچ برای اولین بار به طور عمومی درباره این پروژه در کانال تلگرام خود صحبت کرد. او نوشت که او و تیمش «شریک انحصاری بازی همستر کامبت در روسیه» شده‌اند.

گورینوویچ ادعا کرد:

ما حقوق علامت تجاری همستر را خریداری کردیم و مسئول کار با جامعه محلی روسیه خواهیم بود. تیم پروژه به دلیل موج رو به رشد کلاهبرداران در سراسر جهان، حق ثبت رسمی علامت تجاری همستر کامبت را به ما داد. علاوه بر این، ما مسئول فروش تبلیغات برای منطقه روسیه خواهیم بود. این پروژه مخاطبان بزرگی در سراسر جهان دارد (بیش از ۲۵۰ میلیون بازیکن در چهار ماه!) که روزانه در حال رشد است.

اما آیا واقعاً هیچ ارتباطی بین همستر کامبت و Arenum وجود ندارد؟ اسناد و مدارکی که اخیراً افشا شده، خلاف این ادعا را نشان می‌دهد:

۱. تحلیل‌های فنی نشان داده که همستر کامبت روی منابع Arenum ساخته شده و سرورهای بازی روی همان هاستینگی قرار دارند که شرکت از آن استفاده می‌کند.

۲. هنگام ثبت دامنه hamsterkombat.io، از ایمیل شرکتی ap@arenum.games استفاده شده که متعلق به الکساندر پاسچنیک، یکی از بنیانگذاران Arenum است.

۳. پاسچنیک همچنین مالک دامنه hamsterkombat.com است.

۴. طبق گواهی صادر شده توسط وزارت انرژی، تجارت و صنعت قبرس، جایی که شرکت Arenum LTD به ثبت رسیده، پاسچنیک یکی از هشت سهامدار Arenum است. سایر سهامداران عبارتند از: خود گورینوویچ، الکساندر زلنشچیکوف، میخائیل بابین، آرتم ولفتروب، شرکت LLC Startech، ساواس زانتوس (ساکن قبرس) و AD.RU.

این اسناد به وضوح نشان می‌دهند که ارتباط مستقیمی بین بازی همستر کامبت و سرمایه‌گذاران اولیه وجود دارد.

درگیری با اینفلوئنسرها

AD.RU تنها شرکتی نیست که از اقدامات ناعادلانه گورینوویچ شکایت دارد. در ماه آگوست، درست در آستانه عرضه احتمالی توکن همستر، نیکیتا آنوفریف، کارآفرین و بلاگر یوتیوب که به عنوان مدیر بازاریابی پروژه فعالیت می‌کرد، از ترک همستر کامبت خبر داد.

آنوفریف می‌گوید گورینوویچ از او خواست در ازای ۲۵ درصد از درآمد، سهام یا بخشی از توکن‌های تیم همستر کامبت، به تبلیغ پروژه کمک کند. او شروع به ترویج پروژه در سراسر جهان کرد که منجر به جذب صدها میلیون کاربر شد.

علاوه بر این، آنوفریف در ایجاد مشارکت بین همستر کامبت و صرافی بینگ ایکس (BingX) نقش داشت و به توافق پروژه با چندین سازمان خودمختار غیرمتمرکز (DAO) از جمله BingX Partner CIS ،‌Fusion Dao و Zero DAO کمک کرد. این DAOها بازی را در بیش از ۲۰۰ وبلاگ در سراسر جهان تأیید کردند و در مجموع ۴۵۰ هزار دلار در پروژه سرمایه‌گذاری کردند.

آنوفریف می‌گوید:

سرمایه‌گذاری در چنین پروژه‌ای در مرحله اولیه با تنها ۷۰۰ هزار کاربر، اقدامی بسیار پرریسک محسوب می‌شد و احتمال راه‌اندازی موفق آن بسیار کم بود. اما به لطف روابط گرم و دوستانه بین رهبران DAO و مدیر بازاریابی، آن‌ها توانستند به توافق برسند و ۲۰۰ اینفلوئنسر حدود ۴۵۰ هزار دلار در دور KOLs سرمایه‌گذاری کردند.

Untitled 2 14

خود ادوارد از پذیرش این سرمایه‌گذاری‌ها خوشحال بود و توضیح می‌داد که این پول برای پرداخت هزینه‌های عرضه در صرافی‌ها مورد نیاز خواهد بود.

پس از جمع‌آوری این سرمایه، ۲۰۰ اینفلوئنسر در یک روز شروع به تبلیغ پروژه همستر کامبت کردند و رشد پروژه به طور نمایی افزایش یافت. در اولین ماه، تعداد بازیکنان به ۳۰ میلیون رسید و در ماه دوم به ۱۰۰ میلیون نفر افزایش یافت. در طول این رشد، ادوارد شروع به کسب درآمد از ترافیک تبلیغات یکپارچه با شرکت‌های پیش‌بینی و یاندکس، نمایش تبلیغات و غیره کرد و بیش از ۱۰ میلیون دلار درآمد به دست آورد.

آنوفریف ادامه می‌دهد:

اینفلوئنسرها و همه افراد درگیر در پروژه معتقدند که بدون حمایت فعال آن‌ها، پروژه به چنین موفقیتی دست نمی‌یافت. اما به جای تشکر برای کسب و کار آماده و ده‌ها میلیون دلار درآمد از تبلیغات، بنیانگذاران تصمیم گرفتند سرمایه‌ اولیه را به سرمایه‌گذاران ‌بازگردانند. این اقدام برای اینفلوئنسرها و هر فرد عاقلی توهین‌آمیز تلقی می‌شود، بنابراین آن‌ها به صورت عمومی نارضایتی خود را ابراز کردند.

او در مصاحبه خود افزود:

ظاهراً وضعیت داخل و اطراف این پروژه بهم ریخته است. در حال حاضر، از افشای جزئیات خروج از پروژه خودداری می‌کنم، اما شاید در آینده نزدیک مجبور شوم برای ایمنی کاربران، اینفلوئنسرها و سرمایه‌گذاران اطلاعاتی را به اشتراک بگذارم تا آن‌ها بتوانند تصمیمات مستقلی بگیرند.

چالش‌های پیش رو برای عرضه در بایننس

با توجه به اختلافات داخلی، مشکلات با سرمایه‌گذاران، بنیانگذار مشترک و بیش از ۲۰۰ اینفلوئنسر در سراسر جهان، امکان عرضه همستر کامبت در بایننس هنوز نامشخص است. سازندگان بازی هنوز تاریخ عرضه را اعلام نکرده‌اند، اما بزرگترین پلتفرم ارزهای دیجیتال جهان معیارهای نسبتاً سختگیرانه‌ای برای انتخاب توکن‌ها دارد.

برخی از معیارهای بایننس برای پذیرش توکن‌ها عبارتند از:

  1. تعهد تیم به پروژه
  2. سطح ارتباطات عمومی
  3. رفتار اخلاقی
  4. نوآوری و پتانسیل برای رشد
  5. شفافیت در عملکرد و گزارش‌دهی
  6. پایداری مالی پروژه

با توجه به اختلافات فعلی و ادعاهای متناقض بنیانگذاران، به نظر می‌رسد همستر کامبت در برآورده کردن برخی از این معیارها با چالش‌های جدی روبرو باشد.

همستر کامبت نمونه‌ای از پتانسیل عظیم و در عین حال چالش‌های بزرگ در دنیای بازی‌های مبتنی بر بلاکچین است. این پروژه نشان داد که چگونه یک ایده ساده می‌تواند در مدت کوتاهی به یک پدیده جهانی تبدیل شود. اما در عین حال، مشکلات داخلی و عدم شفافیت می‌تواند حتی موفق‌ترین پروژه‌ها را با خطر مواجه کند.

در حالی که میلیون‌ها کاربر همچنان در همستر فعال هستند، اما آینده این پروژه در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. موفقیت یا شکست نهایی همستر کامبت می‌تواند درس‌های ارزشمندی برای کل صنعت به همراه داشته باشد.

برای مشاهده قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال می‌توانید به وب‌سایت ایران بروکر مراجعه کنید.

منبع: lenta

امیرحسین ملک‌پور درباره بلاکچین و رمزنگاری می‌نویسم و به نظرم انقلاب مالی با دیفای شروع میشه

بروکر های پیشنهادی

صرافی های پیشنهادی

دیدگاه خود را درباره این خبر بنویسید (0نظر)

امتیاز شما:

از 5

( )

امتیازی ثبت نشده

نظر خود را بنویسید